Hoe komt psycho-educatie aan bod?
Doorgaans vertrek ik vanuit de beleving van de cliënt. Omdat vanuit mijn visie de cliënt alle kennis in zich heeft. Hij voelt en beleeft. De connectie met dat voelen en beleven is hij onderweg wel wat kwijt geraakt. Daar gaan we hier samen terug naar op zoek.
Af toe vertrek ik vanuit de omgekeerde richting. Dat is meestal het geval als een gezin beslist om samen naar hier te komen om meer zicht te krijgen op wat autisme nu net is.
Brain Blocks is hiervoor een fijne metaforische manier waar je ook de laatste inzichten rond het voorspellend brein in kan mee verwerken. Ik verbind daar filmpjes aan en van daaruit maken we dan connectie met de beleving van de cliënt. Psycho-educatie wordt op deze manier heel laagdrempelig en steeds in verbinding met de beleving van de cliënt want daar draait het om.
Zulke gesprekken worden dan een fijn heen en weer gesprek waar al vertellend in-zicht komt over de eigen informatieverwerking. En dat op een veilige manier binnen de gezinscontext.