KEN JE DAT GEVOEL
Ken je als ouder dat gevoel…
dat zo’n dagkamp-werking enorm veel energie vraagt van jou als ouder? De overweging of je wel zou inschrijven? De angst of ze de juiste ondersteuning kunnen bieden? Onzeker over welke informatie je vooraf moet geven? Of ze überhaupt de moeite wel willen doen? Bezorgd over hoe je kind zich voelt wetende dat het heel veel extra inspanning vraagt? Bezorgd of hij het einde van de week haalt?
Ken je als kind dat gevoel…
dat je heel veel goesting hebt om deel te nemen, maar dat de angst voor heel wat onzekere factoren je belemmert? Je mee wil doen met je vriend(inn)en, maar dat je het eigenlijk niet ziet zitten? Dat ontspanning ver zoek is en je overmand bent door alle indrukken en je niet meer helder kunt denken? Te snakken naar kleinere groepen, overzicht, duidelijkheid en een begeleiding die je begrijpt.
Ken je als vriend(in) van een kind met autisme dat gevoel…
dat je niet zo goed weet hoe te reageren? Dat je niet goed weet welke houding je hierin moet aannemen? Dat onbehagelijk gevoel wanneer je jouw vriend(in) door angst overmand ziet verstijven of in paniek geraakt? Dat je onbezonnen wil spelen en je niet goed snapt waarom X moe is of nee zegt.
Ken je als organisator dat gevoel…
dat je beseft dat je aanbod eigenlijk niet inclusief is? Dat je niet tegemoetkomt aan de noden en behoeften van kinderen met autisme. Dat je eigenlijk wel wil maar niet goed weet hoe? Dat je niet over de knowhow beschikt? Dat je op weerstand botst omdat je denkt dat het te veel (tijds)investering vraagt tegenover de winst? Die eeuwige aarzeling om daar toch eens eindelijk werk van te maken?
Ken je als animator of begeleider dat gevoel…
dat je eigenlijk wel weet dat kind X zich anders gedraagt dan de meeste andere kinderen, maar niet goed weet wat hij echt nodig heeft? Dat 1-1 werken met kinderen met autisme heel goed gaat, maar de grootte van de groep maakt dat het niet meer lukt? Dat je al verschillende keren iets gezegd hebt, maar dat het precies niet doordringt? Dat het wel een heel bang kind is? Dat het kind wel heel grenzeloos is? Dat je heel veel vragen krijgt die telkens terugkomen. Dat het kind geen aansluiting heeft? Dat je te weinig weet van autisme en weerstand hebt om meer kinderen met autisme te begeleiden?
Ken je die uitspraak: “Goh, wat moet ik hier mee, laat maar zitten.”
Ken je die wens: “Kon het maar op een andere manier, dan zou ik misschien…”
Ik zie jou, ik hoor jou, ik ken het gevoel en ik wil je inspireren en gidsen.
Iris
Deze inspiratiegids, die je gratis kan downloaden, bevat aanbevelingen en suggesties voor het uitwerken van een autivriendelijke dagkamp-werking voor kinderen van lagere schoolleeftijd binnen het reguliere aanbod.
In eerste instantie geschreven voor:
Jeugddienst van gemeente en stad, reguliere kampwerkingen, kortom organisaties die voorzien in een ‘vrijetijds-dag-aanbod’ tijdens vakanties.
In tweede instantie geschreven voor:
Voor ouders die reeds zelf aan de slag willen gaan om hun kinderen bij te staan en voor te bereiden op een fantastisch deugddoend kamp. Voor ouders die willen samenwerken met de organisator.
Voor anderen die:
Inspiratie en praktische tips willen halen en een eigen transfer willen maken naar hun specifieke werking. Ik denk hier bijvoorbeeld aan jeugdbewegingen die hun aanbod autivriendelijker willen maken. Scholen die op meerdaagse uitstap gaan… Voor deze groepen is het van belang om tussen de lijnen te lezen en de bruikbare elementen eruit te halen. Mits afstemming en aanpassingen aan het ontwikkelingsniveau en leeftijd, is deze gids ook bruikbaar voor andere leeftijdscategorieën.
Download deze praktische gids waarmee je direct aan de slag kan. Hij bevat voorbeelden en tools. Maar bovenal hoop ik dat hij jullie heel erg mag inspireren.